• 21.08 "Зәңгәр шәл" спектакле. Камал театры. 19:00
  • 27.08 "Килә ява..." спектакле. Камал театры. 19:00
  • 28.08 "Әтәч менгән читәнгә". Камал театры. 19:00
  • 29.08 "Бию пәрие". Камал театры. 18:00
  • 29.08 "Казан кичләре". Филармония. 18:30
  • 30.08 "Кырыкта да кызыкта. Мунча ташы". Филармония. 18:30
  • 06.09 Хәмдүнә Тимергалиева. Өстәмә юбилей концерты. УНИКС. 17:00
  • 18.09 Рифат Зарипов концерты. УНИКС. 18:30
Туган көннәр
  • 08 Июль Татьяна Веснянкина
  • 08 Июль Александр Курынов (1934-1973)
  • 08 Июль Раяз Фасихов
  • 08 Июль Габдулла Шәрифҗанов (1909-1978)
  • 08 Июль Сәгыйть Хәбибуллин
  • 08 Июль Рифат Сәлах
  • 08 Июль Әлмира Әдиятуллина
  • 09 Июль Гөлнара Сәмитова-Галкина
  • 09 Июль Фәйрүзә Мөслимова
  • 09 Июль Әбри Хәбриев
  • Холодильник сатыла, двухкамерный, биеклеге 1,80, яхшы эшли. Казан, ул. Губкина. Тел. 8 953 999 72 00
  • Продаётся комната в статусе КВАРТИРа 21.8 кв.м в Казане в Московском районе(район Восстания-Гагарина).Комната чистая,после косметического ремонта,Вся мебель и техника остаётся,заезжай и живи!Цена 1490000. Телефон для связи 89393937375.Документы готовы.СОБСТВЕННИК.
  • Казанда эре Җир җиләге сатабыз 89518954298
  • шпаклевка,штукатурим оконные ,дверные откосы,плитка ,обои недорого.89178887212
  • Казанда Диван кроват сатам яна тел89520460614
  • Кулай бәядән шкаф-купе сатыла.Тел 89272488945
  • Казан шэхэренен Мэскэу районындагы ике булмэле фатирнын Бер булмэсенэ иптэшкэ тэртипле Кыз эзлим.Метро Яшлек,Тандем,Д.К.Химиков белэн янэшэ.89272469637
  • Сниму квартиру в Актаныше, без мебели на длительный срок. с.т.8-9534014521
  • Казан шәһәрендә Зур Урам, 1 К адресы буенча квартира озак вакытка арендага бирелә. Кер юу машинасы, холодильник, телевизор бар. Бәясе 15 мең сум. т.89274345719
  • Сдается комната в Казани ул.Можайского д.12 кв 4/1 (Кировский р-н),10кв/м,цена 7000р, Тел.: 89274298213
 
 

 
Архив
 

               

11.06.2014 Җәмгыять

Нигезне сакла, туганым!

Җиде ятлар туган түгел, үз туганыңның кадерен бел, дип җырлыйлар бит әле. Миңа калса, ул эчтәлеге белән кайберәүләр өчен бик искерде инде. Чөнки хәзер “туган туганның көтү көтүенә рад”. Бәләкәй вакытларында, үскән чорларында дустату гына булган балалар өйләнешкәч, кияүгә чыккач, бер-берсеннәр читләшә башлыйлар. Моңа сәбәп гаиләгә яңа килеп кергән киленме, кияүләрме? Әллә тормышларының бертигез, җитеш булмавымы?

Бардыр инде бөтенесе дә. Кайбер туганнар әти-әниләреннән калган йортны бүлә алмыйлар. Моңынчы тыныч кына үз картлыгын кичергән, талаш-кычкырыш ишетмәгән өйләрнең яме югала. Аны бер туган, башкаларыннан “отказ” ясатып, үзенә яздырып куйса, тегеләренең бу нигезгә эзе суына. Безнең белән дә шундыйрак хәл булды.

Мин килен булып төшкән гаилә авылда күпләргә үрнәк иде. Кайнанам да, кайнатам да бер көн эшсез тормадылар, йорт-җирне, бакчаларны гөл итеп тоттылар. Күпләп мал асрыйлар иде. Алар ике кыз, ике малай үстерделәр. Мин кече малайларында идем. Без шулхәтле тату яшәдек. Олылардан аерым торсак та, атна саен кайттык. Әсрар (ирем) авылны бик сагына иде. Үзем чит районнан булсам да, мин дә бу йортка ияләштем. Әниләргә кайтмасак кайтмыйбыз, бөтен яллар шушы авылда уза. Ике улыбыз да әби-бабаларының яраткан оныклары булды. Кайсы атнада өйдә 20 гә якын кеше була идек. Йорт тирәсендәге бөтен эшне бергә эшлибез. Олы килен бакча эшен яратса, мин каенанам белән кухня тирәсендә. Аш-су әзерләү – күбрәк минем өстә. Ике кыз, аларның кияүләре дә бик уңган, йорт җанлыклы булдылар. Чаллыда, Бөгелмәдә һәркайсының үз фатирлары бар, икешәр-өчәр бала үстерәләр. Күрше-тирә койма ярыгыннан карап: “Һай, бу кадәрле кешегә ничек ашарга пешереп җиткерәсез?”– дип таң калып китәләр иде. Коймаларны, түбә, сарай-лапасларны каената белән каенана пенсия акчаларын җыештырып барып, яңартып бетерделәр.

Шулай матур гына, яшәп ятканда, әтибез үлеп китте. Гомер буе тракторда, басуда ашлама арасында эшләде. Соңгы елларда урын өстенә калган иде. Аны әни бер авырыксынмыйча, 5 ел карады. Орчык кадәрле генә әнигә карап, шакката идем: ул бу кадәрле сабырлыкларны каян алды микән? Бер чыраен җимермәс, иртә таңнан торып, иренең асларын алыштырып, аны юындыра, калак белән ашата, аркасына сөяп утырта. Шул арада, без кайтасы көн булса, өчпочмаклары, ашы да пешкән була. Әтине озату бик авыр булды. Бик игелекле, зирәк, акыллы кеше иде, мәрхүм. Әни әле матур йөри иде, чирләп, урын өстендә ятканы булмады. Тик соңгы вакытларда хәлем китеп тора әле, бер хәлем юк, дип әйтеп ала иде. Күпме еллар бергә гомер иткән картының үлүе аның сәламәтлеген нык какшатты. Беркөнне иртән каз бәбкәләрен суга илткән җирендә егылган. Шул егылудан бүтән аягына баса алмады. Больницага да алып барган идек, инсульт диделәр. Ике-өч көн дигәндә, әнибез дә безне ташлап китте. Ул миңа бер кайтуда әйтеп калган иде. Түбән Камадагы олы улы өйне үзләренә яздырырга кушкан икән. Мин: “Әни, торсын әле синең исемдә. Үзеңә күчер дә куй,”– дидем.

Менә, әни дә юк. Алар үзләре белән бөтен йортның ямен дә алып киткәннәр икән. Кайтабыз, ләкин күңел бу кайтудан җылынмый, ашарга пешереп, бергәләп утырып ашыйбыз – ашның тәме икенче. Мунча да җанга рәхәт бирми. Бу -- алдагы күңелсез хәлләрнең башы гына булган икән. Берзаманны безгә Түбән Камадагы олы абый кайтып төште. Чәй куйдым, ашадык-эчтек. Аның тиккә генә кермәгәнен күңел сизә бит. Безгә кайтуының сәбәбе шул булып чыкты: “Өйне минем исемгә күчерәбез. Сез аннан отказ языгыз инде,”– ди бу. Инде Бөгелмәләр, Чаллылардан “отказ” алганнар икән инде. Әсрарның җене котырды: “Ничек инде ул алай була? Ул йортка безнең көч чыкмаганмыни? Мин риза түгел!”– дип каршы тора. “Ярар инде, мин әйтәм, без генә начар булып калмыйк, әйдә, языйк,”– дигәч кенә күнде. Болар өйне үзләренә теркәттеләр. Шуннан аралар суына башлады. Әти-әни булмагач, минем болай да кайтасы килеп тормый иде, хәзер бигрәк тә. Чит кеше өенә кергән сыман. Ә абыйлары атна саен кайтып, мунчалар ягалар, бәйрәм ясыйлар. Ник безгә эндәшеп карасыннар! Минем ир үртәлә, туган нигез бит, аның күрәсе килә. Безнең арттан башка туганнар да авылда күренми башлады. “Менә озакламый пенсиягә чыгам, аннан гелгә кайтабыз. Квартираны балаларга калдырабыз,”– дип йөргән җирдән абый кинәт кенә үлеп китте. Пенсиясенә 3 ай калган иде. Менә шул ул туган рәнҗеше. Өйне дә, 3 бүлмәле фатирны да алып китә алмыйсың. Килен балалары белән хәзер йортны дача итеп тота. Бәрәңге утырталар, бакча карыйлар.

Шулай итеп, безгә төп йорттан берни дә эләкмәде инде, дип уйланып йөргәндә, әти белән әни исемендәге пай җирләре искә төште. Аны сораучылар бар икән. Әсрар белән киңәштек тә, килен янына киттек. “Әйдә, сатыйк та, акчасын 4 кә бүләрбез,”– ди ирем. Кая ди ул! Якын да килмәде. “Минем бакчамны бушка сөреп бирәләр, он алам. Шуннан көн күрәм бит мин,”– ди. Без телне аркылы тешләдек. Әйткәләшә торган гадәтебез юк. Менә шундый хәлләр. Хәзер дә сирәк кенә булса да, кайтып килгәлибез. Сабан туйларына, Коръән ашларына, әти белән әнинең каберләрен чистартырга. Ләкин элеккеге кебек инде якынлык юк. Минем күңелем дә йомшармый, ирнеке дә. Ни кызганыч, туган өебез, пай җирләребез араларга җебетеп булмый торган боз атты.

Мамадыш районы. 
 

ФЛҮЗӘ
Базар көн
№ |
Базар көн печать

Фикерләр

Исем:
E-mail:
Текст:
 
№30 (879193) / 25.06.2014 20:21:57

Кызларына дарственный ясаунын да берэр сере бардыр эле.
Я жизнэгез сирэк кайткан ата-анасы ягына, я тагын нэрсэ!
Ата-ана исэн чакта киленнэр берсе дэ кайнана белэн яшэргэ телэми, э аталары улгэч малай белэн киленгэ йорт кирэк!
Тот капчыгынны!

№29 (879187) / 25.06.2014 19:23:22

Димэк ки, кызлары хитрыйрак булып чыккан. Ай кабђхђт тэ инде кайбер кешелэр. Ата-анасын ничек ризалатты микэн ул бик сирђк кайтып йоргэн кыз? Могаен, ќырдагы шикелле ђйткђндэ кило ярым прђнник белэндер инде. Дарственный булса, башка балалар кукиш тотып кала микђнни?

№28 (879182) / 25.06.2014 18:38:49

Минем жизни дэ йэргэн иде, пенсиягэ чыгам да, алла боерса, авылга кайтам яшэргэ дип.Алар 4 малай 1 кыз иделэр. Эти-энисе улеп киттелэр дэ, нотариуска барганнар иде,эйне оформлять итеп тэ торасыгыз юк, ата-анагыз куптэн эйне кызларына дарственный ясаганнар дигэннэр. Ул вакытта башка балары исэпкэ дэ алынмый, отказ да кирэк тугел икэн. Тэп башына утырттылар шулай башка балаларын. Хэзер эйгэ генэ тугел, урам капкасына да зур амбар замогы элеп куйган сенеллэре. Бакча итеп тота. Ата-анасы исэн вакытта сирэк кенэ кайтып китэ иде.

№27 (878913) / 19.06.2014 22:58:10

Ата-анасына ни әйтергә?Аларның ызбасы бит.Рәхәт бит,гөнахсыз үләргә.,
Дөнья бала табып,киләчәк турында уйламау..
Балалар...
Эт каешына әйләнегез,"яшәргә" җиңелрәк булыр.,

№26 (878875) / 18.06.2014 23:47:11

Йорт калыргна тиеш төпчеккә. Ә оформить итеп торырга бөтен вариска да

№25 (878867) / 18.06.2014 20:46:23

и тим боле не кондрат. Әмма, ни булса да булыр, Аллага тапшырып, әтәм әле.
Әтәм булгач әтәм и вчу. Ачулансагыз да, тәчмәсәгез дә.

22 һәм 23, 24кә караганда шәбрәк фекер җиткергән дип әтәм. Әлегә. Шуны гына әтәсем килгән иде.

22,23 һәм 24.

Чират та мөһим, анысы, ягъни тәртип саны! Тик сан, болай гына, үзе генә дә биик әһәмиятле сыман! Ник дисәгез, мисал өчен, ә бу биик олы мисал - Коръән аятьләре, сурәләренең иңү тәртибе бер төсле булса, урынлаштыру, төзелү тәртибе икенчее!

Ничек пәйгамбәр сала Аллаһу гәләйһи вәссәлләм төзеп калдырса шулайй! Вәйт, укый-яза белмәгән диген син аны, әә! Ничек аңа Аллаһу Тәгалә шулай, турыдан туры, гыйлем бирде икән, әә? Ягъни, төшү тәртибе һәм төзелү тәртибе үзгә.

Вәйт, уйлап та караган уул! Сала Аллаһу гәләйһи вәссәлләм турында әйтәм мин сезгә! Үз эшен - Коръәнне кабул итеп, тапшыру эшен - тәмамлаган да, ашыгыч рәвештә диярлек, китеп тә барганн. Сөбхәнә Аллаһ! Чәче сакалы да агара да алмый калган аның. Шуннан чыгыбрак фикер йөртсәк, бу дөньяга ис китмәү, чат ябышмау хәерлерәк булып чыга түгелме соң әле?! Тим боле, хәерле юлда булып, боле или мене, дөрес яши дә белмәсәңң.. Яшәвең дә файдасызга чыксаа..
Аллаһ сакласын, Аллаһка сыенамм!

Аннан соң, тагын сан мәсьәләсендә. Тегеләрнең Тәүрәтләрендә дә Муса гәләйһиссәлләмнең дүртенче хаты шулаюк, ни өчендер, "Саннар"! дип исемләнгән.

№24 (878733) / 15.06.2014 19:34:44

Минем тик ятканчы пай ќирлђрен оформить итеп сатып ќибђрђсем килђ. Пока алучы булганда. Ник ќирећне арендага биреп, авылдагы фермерны баетып ятарга. Ул чђчђ, ипиен ала. Ђ бакча сљргђндђ барыбер 700 тђћкђне чыгарып бирђсећ. Онны кибеттђн дэ алырга можно. Бер капчык бер елга ќитђ. Мал азыгы кирђк тњгел, чљнки сукыр песидэн башка берни дђ юк. Но! Калган брат-кондратлар моћа ни ђйтер!

№23 (878732) / 15.06.2014 19:22:02

....доньяны белеп булмый.

№22 (878731) / 15.06.2014 18:45:11

Безнең дә төп йорт бар. Әле әтиебез исән - сау, аллага шөкер. "Нишлик бу йорт белән?" -ди гел. Без өчебезгә дә яз, дидек. Тавыш булмасын, кайтып йөрергә өй булсын - иң мөһиме. Әле яшьлек белән сирәк кайтыла. Исән булсак, пенсиягә дә чыгасы бар, туган җир дә үзенә тартыр. Төпчеккә инде ул йорт, ләкин килен соңыннан кайтарырмы соң? Шуңа күрә шундый нәтиҗәгә килдек. Ә болай бер әйбер дә кирәкми. Минем үз йортым, үз бакчам, апамның квартира, мунчасы белән бакчасы бар. Энемнең квартира... Берсүзсез аларга буласы йорт инде ул. Йола буенча. Ләкин.....

№21 (878729) / 15.06.2014 17:06:35

Эйе, киленнэр дэ бутый доньяны! Топ йортта бер кысылышы булмаса да!)))))))
Э шул килен топ йортны жыеп карап, сансыз туган тумачаны сыйлап, кучтэнэчен тояп жибэрергэндэ, нигэдер кирэк! Ансыз булмый! Сыерын сава, эшкэ йори, балаларны устерэ, койсез кайнанага дэшми, ирнен бер дигэн туганнарына елмаерга коч таба, тик бернэрсэгэ дэ хакы юк!
Топ йорттагы погоданы, ойдэн куптэн чыгып китеп, уз кутенэ урын таба алмаган,абый-апалар бозаЁ

№20 (878712) / 15.06.2014 07:34:40

алар гына тугел,нэпселе ир туганнардан чыга купчелек тавыш.алар гына тозешкэн ,алар гына доньяны кутэргэн кебек.(гэрчэ бер капка баганасы,5 метр тоткан койма)алар ярдэме белэн эшлэнелгэч зур ярдэмнэре тигэндер курэсен,кадак каккан булалар бит!!!100 грамм шэрэ конфет алып кайталар да(узлэре ашарлык) ,голкынып,кикереп ,тоянеп чыгып китэлэр капкага кочкэ сыеп.

№19 (878687) / 14.06.2014 14:23:35

Киленгэ. Юеш ярык дигэненне башта анламаган идем. Тагын бер кат укыгач, кычкырып колдем. Ул килен дигэнне анлатамы? Эй тапкыр да инде безнен халык. Сузгэ кесэгэ керми. Эйе, киленнэр дэ бутый доньяны! Топ йортта бер кысылышы булмаса да!
Бер караганда, авылда калган ойдэ кеше яшђсэ, эйбэт инде. Эле бит авыллары беткэн йэ су астында калган авыллар да купме. Кайтып, бер яшьлекне искэ тошереп китэргэ ярый авыллар бар. Безнен анда кайтып торасыбыз юк инде. Э зиратка барыбер шунда кайтасы була бит.

№18 (878681) / 14.06.2014 12:58:46

аллага шокер,безнен топ йортта гаилэсе белэн топчек малай яшэп ята.Башта эти,аннан эни улде.Без 6 айдан сон ук туганыбыз файдасына отказ яздык.Елга бер зиратка кайтканда кереп чыксак та.якты чырайлары булса риза.Аллага шокер.хэрберебезнен уз тормышы.торыр урыннарыбыз бар.инде туганыбыз гына хатыныннан алда улеп китэ курмэсен.ул вакытта ни буласын эйтеп булмый.э болай тату гына идек эле хэзергэчэ.топ йортта торучы булганга,сатып таркатылмаганга соенеп бетэ алмыйбыз.

№17 (878666) / 13.06.2014 22:12:50

долевой белэн?арбаны оч якка тарткан чуртаннар кебек булмыймы сон ул? жимерелэ башласа да долевой решать итэме сон ул?вэт!!!

№16 (878665) / 13.06.2014 21:58:37

Ә мәсәләне уртага салып сүләшеп былмаймы? Бертуганнар гына (килен кияүләрсез) бик җиңел хәл ителә торган проблема бит бу. Бездә шулай! Шулайда төп нигезне дәливәй ясасаң- иң дөресе. Кем яшәсәдә һәр туган читенсенмәй рәхәтләнеп кайта.

№15 (878663) / 13.06.2014 21:32:48

завещание белэн генэ булмый шул!туганнарын пенсиягэ чыккач суд белэн кычкыртып алалар узебезнен олешне булеп бирегез дип.(и имеют права)23 ел гарип энине карап ятсам да ,минем дэ олеш бар дип ,кукиш курсэтеп ,ишелеп тошэсе йортны булешэлэр!?

№14 (878662) / 13.06.2014 19:48:15

Чыпчыкка. Ул оен берэр баласына документлаштырып куйган ата-анага калган балалары ничек карый микэн. Барыбер кытыклары килэдер инде. Ойгэ бер файдасы булмаганы эле аныћ књбрэк тэ ометлэнэ.

№13 (878657) / 13.06.2014 18:12:29

Безнң авылда карт кешеләрнең күбесе үзләре үлгәнче үк йорт-җирен үзен караган баласына яки туганына документлаштырып куя. Болай иткәч волокитасы калмый, башка туганнары катышып йөри алмыйлар.

№12 (878655) / 13.06.2014 17:50:11

Ул безнен халыкта гына шулай. Чонки безнен олкэн буын вэкиллэре киту турында уйламыйлар,доньяга бетереп килгэн кебек кыланалар.

№11 (878654) / 13.06.2014 17:45:54

Үзең үлгәннән туганнарың калган мирасыңны бүлгәндә талашмасыннар дисәң, оформить итеп калдырырга кирәк завещание. Еш кына калучылар турында уйламый шул китеп баручылар.

№10 (878637) / 13.06.2014 06:39:59

Элекке заманда авыл җирендә үзенә кыз таба алмаган юаш егетләрне туганнары, танышлары кыз димләп өйләндергәннәр. Соңыннан төпчек булса,төп йортта калган. Хәзер кеше бозылып бетте, өйләнергә теләмиләр, дөнья көтеп, бала үстереп мәшәкатьләнәселәре килми. Кайберсе эчеп исереп әнисеннән алда үлеп китә. Бәлки Дарвин әйткәнчә "естественный отбор" шул буладыр. Заманга яраклашкан кеше яши, яраклаша алмаганы деградацияга бирелә.

№9 (878632) / 12.06.2014 22:46:55

Топчеклэр – ананыћ ин яраткан баласы да бит, тик авылда калган исерек топчеклэрдэн бер рэт тэ юк. Ана мескен баласына суз эйттерэсе килми. Читтэге балаларга бик элэкмэсэ элэкми, янда торган хатынсыз топчек донья рэхэтендэ яши. ник яшэмэсен? Энисенен пинсиясе бар, ишек алдында сарык, тавык, бройлер бар. Энисе китеп барса, вот башлан инде бу топчкккэ михнђтле коннэр. Оенен килеп газын озеп китэлэр, бу катып ята. Чонки тулэргэ акчасы юк. Менђ куп авылда ой калдырасы уллар шулай яшђп ята.

№8 (878630) / 12.06.2014 22:21:07

Элек тэп йорт тэпчеккя калган...

№7 (878622) / 12.06.2014 20:36:29

Әти белән әни үзләренең йортларын миңа мирас итеп калдырырга җыенгач мин каршы төштем. Ни пычагыма миңа сезнең чүплегез , дидем.Мәңгедә дә авылга кайтып торасым юк.."Дөнья малы ,дуңгыз каны", ди халык.. Мин байлык артындан куучы түгел, мине матди байлык кызыксындырмый..Минем рухым бай.Минем кебек бай кеше сирәк, ике хатыным, малаем белән кызым. Мәш килеп яшәп ятабыз..

№6 (878610) / 12.06.2014 17:40:04

Кешенең мирас бүлүенә аптырыйм. Нәрсәгә кирәк соң ул авыртмаган башка тимер таяк? Мин үзем әти-әни үлгәч, аларның йортына сеңлем файдасына сразу отказ яздым, үз доньямның мәшәкатьләре дә җитәрлек.

№5 (878609) / 12.06.2014 17:12:10

безнен энидэн калган пай жирен оформить итэргэ куркып торам. эле ителмэгэн. Калган туганнар ишетсэ ни булып бетэчэге билгеле тугел. Узлэре йормилэр. эрэм итеп тэ калдырасы килми. Аны сатып була дилэр бит. Сез белмисезме.

№4 (878595) / 12.06.2014 10:06:36

Һәркемнең бармагы үзенә таба кәкре шул!

№3 (878587) / 12.06.2014 07:58:42

Кызганычка каршы, мирас бүлү бер кайчан тыныч юл белән хәл ителгәне юк әле. Авыл җирендә булса да, шәһәрдә дә. Күпчелек очыракта туган белән туган кан дошманнары булып кала

№2 (878579) / 12.06.2014 00:11:29

Киленнәр бутый!

№1 (878573) / 11.06.2014 22:14:19

Монда хэллэр бездэге сыман булган икэн.Бу нинди комсызлык э. Бер карынла яткан балалар бер иске йорт очен бер-берсенен бугазына менэргђ эзер.

▲ Өскә

Матбугат-инфо
Матбугат.ру
Ватаным Татарстан
Шәһри Казан
Бердәмлек
Рәшит Ваһапов фестивале
Камал театры
Тинчурин театры
Татар дәүләт филармониясе
Казан филармониясе
Барс-Медиа
Ирек мәйданы
Татарстан яшьләре
Кариев театры
Идел
Өмет
Татарстан китап нәшрияты
Милли Музей
Фирдүс Тямаев
Шаян
Татаркино
Балмай
Раяз Фасихов
MINBAR
Татарстан Диния нәзарәте