• 26.06-28.08 Театрализованное фольклорное Казан-шоу. Туган авыл.
  • 05.08-15.08 Кыргый планета. Казан циркы. 18:00
  • 06.08-15.08 Салават. 33 сезон. Камал театры
  • 16.09 Niletto. МВЦ «Казань Экспо», КЗ им. И.Шакирова. 19:00
  • 18.09 Хәмдүнә Тимергалиева истәлегенә. УНИКС. 17.00
  • 21.09 Дима Билан. Пирамида. 19:00
  • 16.10 20ел TATAR RADIOSI. Татнефть Арена. 18.00
  • 10.11 Валерий Меладзе. Татнефть Арена. 19:00
  • 14.12-19.12 Илсөя Бәдретдинова. "Фәрештә түгел". УНИКС
Бүген кемнәр туган
  • 05 Август
  • Мәдинә Маликова - язучы
  • Зөфәр Хәйретдинов - җырчы, композитор
  • Наилә Ибраһимова - актриса
  • Салих Баттал (1905-1995) - язучы
  • Фәрваз Миңнуллин (1934-1994) - язучы
  • Рәйхан Халитов - блогер
  • Эльмира Гыйльфанова - җырчы
  • Надир Әлмиев - рәссам
  • Илгизәр Миргалимов (1942-2019) - дирижер
  • Фәрит Шиһапов (1951-2020) - музыкант
  • Гвардейская урамында озак вакытка фатир арендага бирелэ (студент кызларга яисэ гаилэле кешегэ). Фатир беренче этажда урнашкан. Якында гына остановка hэм кибертлэр. 10000 + ком услуги. Телефон 89586247928 (17.00 сон шалтыратырга)
  • Приглашаем на работу водителя кран манипулятора Ниссан, Изуцу. Работа сменная в Альметьевске(оплата за проживание с нас). Зарплата 2300 минимум и +.. Тел.89376209888
  • Исэнмесез. Метро Аметьева, Горьки яки Карбышева, Даурский, Мавлютова урамнары тирэсеннэн 1 булмэле квартира яки бүлмә снимать итәргә эзлибез. Медколледж тирәсендә. Тел. 89600475151
  • Зернодробилка молотковая сатам. Складта бар. Заказга да эшлибез. Төрле иләкле ясап була. 200-700 кг/сэг производительность. Электродвигатель 2,2 кВт/3000 об. Бункеры 40 л. Башка бункер, опорный рама, пульт управления да куя алабыз. Төрле районнарга, төбәкләргә җибәрә алабыз. Яхшы сыйфатлы. Бар деталләрен үзебез ясыйбыз (двигателдан кала). Гарантиясы бар. Татарстан, Яр Чаллы 8 (917) 921 52 90
  • Казан, “Светлый” ЖК (Куюки) 1 бүлмәле фатир озак вакытка гаиләле кешеләргә тапшырыла. 3 этажлы өйдә 1 катында. 49 кв.м. кирәкле җиһазлар бар.Индивидуаль җылыту.Парковка өй янында. Шәһәр автобуслары йөри. 10000 сум+ ком.услуги. тел.89393932099
  • 1.6 яшьлек угез ите август башында суясы .Ботлап.Актаныш районы 89872229472
  • Казан шэхэрендэ субаренда очень 1 булмэле фатир снимать итэм, озак вакытка.тэртип,чисталык,уз вакытында тулэуне ышандырам. Тел. 89179060102. 89274868157
  • Казан, Вахитов районы, Хороводная, 50. 1комн. квартира, 2 лоджия, 51 м2.Риэлторсыз, озак вакытка. 89655886519 ваатсап.
  • Туй, туган көн, юбилей һәм башка уңайдан якын кешегез белән хәтирәләрне теләкләр аша үреп,оригиналь шигырьләр,проза,рәхмәт сүзләре,бәет,җыр текстлары иҗат итәм.Һәр кешегә индивидуаль караш.Кулай бәяләр.Заказлар алдан алына.89083405794 ватсап.
  • Сдаю 1 комнатную квартиру в Наб. Челнах в 62 ком-се молодой семейной паре или двум девушкам студенткам. 89093132683 вацап
 
 

 
Архив
 

               

16.10.2013 Җәмгыять

Кибеттәге сөтнең каймагы кайда һәм анда пальма мае бармы?

Сөт-май комбинатында эшләүчеләр сөтне бөтенләй диярлек күрмиләр, дисәм, ни әйтерсез икән? Сөт ташу машиналарыннан бушатып, анализ алганнан соң, ул, торбалар аша китеп, төрле юллар, эшкәртүләр үтеп, аерым цехлардан әзер ризык булып кына чыга. Моны без Чаллы шәһәрендә «Гади сөт» («Просто молоко») агрохолдинг компаниясенә караган сөт-май комбинатына барып күреп кайттык.

Сөт, каймак, эремчек һәм башка бик күп төрле сөт ризыклары җитештерү серләренә холдингның генераль директоры урынбасары Андрей Андреев төшендерде. Иң элек ачыклык кертеп китик: ничек итеп безгә бик таныш булган «Вамин» «Гади сөт»кә әйләнеп китте соң? «Гади сөттән, зарарлы, зыянлы кушылмаларсыз гына, гади кешенең кесәсен һәм сәламәтлеген кайгыртып эшлибез. Җитештерү, эшкәртү рецептларыбыз да бик гади, ә ризыгыбыз сыйфатлы», – диләр холдингта. Кыскасы, без моннан соң гади сөт эчеп, гади каймак ашаячакбыз. Яңа компания эшне иң элек алты айга хәтле тоткарланган хезмәт хакы бирүдән башлаган. Турыдан-туры производствода эшләүчеләрнеке ул ун процентка хәтле арттырылган. Исегезгә төшерәбез: холдингның илледән артык производствосы, биш эре сөт-май комбинаты, 20дән артык агрофирмасы бар. Икенче адым җитештерелгән ризыкларның сыйфатын кайгырту булган. Бер сөт кенә дә моңарчы 69 төрдә чыгарылган булса, бүген ул сан 17не тәшкил итә. «Һәр заводтан бер үк исемле, бер төсле савыттагы, бер сыйфаттагы ризык чыгарга тиеш», – ди Андрей Андреев. Сөт эшкәртү процессында кулланыла торган оеткыч-әчеткечләрнең дә иң югары сыйфатлысы кулланыла башлаган.

Заводта йөргәндә үземне борчыган бик күп сорауларга җавап таптым. Мәсәлән, ни өчен кибет киштәсендәге сөтнең куелыгы югары булса да, аның өстенә каймагы утырмый? Бактың исә, эшкәртү вакытында май шарчыклары бик кечкенә кисәкчекләргә таркатылалар, шуңа бәйле рәвештә, сөтнең майлы элпәсе дә югала. «Бозылмый торган сөтнең сере нидә?» – дигән соравыма да җавап табылды. Эшнең асылы иң беренче чиратта сөт саклана торган тартмачыкта икән. Беренче карашка гади катыргы кебек кенә күренгән бу савытлар җиде каттан торалар, бик кыска итеп кенә аңлатсак, ул нәни суыткыч ролен үти. Шуңа күрә сөт, өстәлдә торса да, бозылмый. Искә төшерсәгез, без моның мисалын совет заманында ук та күргән идек – өчпочмаклы сөт савытлары күз алдыгызга килдеме? Әлбәттә инде, эшкәртүнең дә үз нечкәлекләре бар. Мәсәлән, мондый сөтнең температурасы 3-4 секундка гына 140 градус югарылыкка күтәрелеп ала, су, һава калдырылмый.

Билгеле, пальма мае турында да сорамый калмадык. Татарстандагы зур гына бер агрохолдингның җитәкчесе интернет басмаларда, халыкны пальма мае белән «агулыйлар», дип яза. Бер уйласаң, пальма агачы кайда үсә дә без кайда?! Шулай да шикләндерә. «Бернинди үсемлек мае да кушмыйбыз», – дип ышандырдылар Чаллыда. Без дә шикләнерлек күренешкә тап булмадык. Бер кило май ясау өчен – егерме, бер кило сырга ун литр сөт кирәк икән. Бүгенге көнгә холдингка кергән агрофирмаларда савым кимемәгән, сөтебез җитә, диделәр. Гади сөт дигәнең гади сөт кенә түгел шул, ул күпме авыл кешесенең яшәеш-тормышына бәйле. Шуңа күрә, чын күңелдән, хәерле, уңышлы эш булсын, диясе килә. 


Зөлфия ХӘЛИУЛЛИНА
Шәһри Казан
№ |
Шәһри Казан печать

Фикерләр

Исем:
E-mail:
Текст:
 
№37 (856625) / 21.10.2013 15:08:20

Нигэ контроль юк сон алайса Уфалла??????

№36 (856624) / 21.10.2013 14:56:31

Реклама... акча тулэделэрме икэн тульке? шунысы кызык. ваминда эшлэгэн бер танышым, оешма просто молокога эверелгэч эштэн китэргэ булды. вамин чорыннан да начаррак шартлар анда хэзер. ялган реклама ясап ятмагыз. анда барып бер кон куреп кайтучы журналист тугел, анда эшлэучелэр дэ ботен серне белми. курсэтеп торалар ди сина барын да. ботен хикмэт комбинатка нинди сот килудэн башлана, гади сот тапшыручыларнын сот ачымасын дип чилэккэ берэр пачка сода, хэтта аммиак тондырганнарын белэсезме? комбинатка килгэч нилэр эшлэулэрен кузаллавы да куркыныч. менэ сина файдалы тэмле сот!

№35 (856491) / 20.10.2013 14:26:49

Иркэ, хәлең бик аңлашыла. Миңа бер урыс инженерының сөйләгәне бар: "...институттан соң мине Ерак Көнчыгышка эшкә җибәрделәр, шунда кайвакыт татар көе ишетсәм, бу безнең җыр бит диеп моңланып куя идем..."

№34 (856483) / 20.10.2013 11:53:17

Бернэрсэ кушылмаган сот, татар телендэ сот! була.

Рэхмэт)))№32))) Хэзер анлыйм инде читтэгелэрнен ТНВ карап утырганын. Кичэ ъзем дэ якын килеп карамаган Башваткыч вэ Жырлыйк эле карап утырдым кабилдэн.Тик татарча булсын, нэстэ булса да ярый))))

№33 (856475) / 20.10.2013 08:24:05

"Просто молоко" - "Сот кенэ" дигэн суз булырга тиеш. Ягъни бары тик сот, башка нэрсэ кушылмаган.

№32 (856474) / 20.10.2013 07:50:21

иркэ, шатлыгыгызны уртаклашам, прэме чыпчык тоткан кебек куанасыз.

№31 (856473) / 20.10.2013 07:04:55

Хахахаха))) Минем темага кергэннэрмени монда??? Тэржемэ очен урыс телен дэ, татар телен дэ белергэ кирэк аны.)))Татарлар арасында андый филологлар юк. Элеккелэре татар теленнэн башка тел белми иде. Хэзергелэре ни татар телен, ни урыс телен белми. Оч жомлэ инглиз телен тутыра алса, чит тел белэм ди.

Бутэн биттэ урыс теле белмэу наданлыкмыни дигэннэр иде, филолог очен наданлык. Филолог 4-5 телне чат-чат белергэ тиеш.Икесен бик яхшы белергэ тиеш.

Рус теленнэн аермалы буларак, татар телендэ гадэти эйбер бернинди сыйфатсыз бирелэ.

Просто молоко татартча "сот" була. Шрифт очен гафу итэрсез. Эштэге комп.Без ике шрифт белэш эшлибез, башкаларга комачауламас очен татарчаны куймыйм.Билайн юэсби алып килгэн идем, билайн начар тота икэн монда.

№30 (856469) / 20.10.2013 00:59:10

Нишләп ул 2 братны җибәрергә?
Аларның байлыгын Мәскәүләр талап тартып алган өченме?
Рәсәй дигән илнең бар экономикасын бер тиен акча түләми триллионлап үзләштергән, һаман да үзләштерә барган (мәсәлән шул ук Ваминны) кешеләрне нигә күрмисез?
Кем кулында соң Рәсәйнең бар предприятиеләре, завод-фабрикалары, банклары, башка активлары, нефте ниһаят?
Нефтенә кадәр очырды бит 2000-че еллар хакимияте, хәзер илнең бар нефтенең акчасы диярлек чит ил байлары кесәсенә керә 100 % (шуңа да илдә бернигә дә акча җитми, юк, Мәскәү алардан куркып, салым салырга өркеп утыра, аларга гарәп илләрендә салынган салымның яртысы да салынмый бездә), Татнефтне алар эләктерсә дә Татнефт кешеләрен утыртырга дип утырырсызмы диваналар?

№29 (856134) / 17.10.2013 13:30:48

Гади сот-простое молоко була иде элек! Э "Просто Молоко"- минемчэ "Сот Кенэ" булырга тиеш! Кем анлата, бармы бер татар теле профессоры?

№28 (856127) / 17.10.2013 12:34:18

Заманалар үзгәреп китеп, Мингазовлар яңадан "өскә" чыкса, "Шәһри Казан" язачак: "Просто молоко" воще яхшы сөт булмаган икән, менә "Вамин" ичмасам әйбәт сөт ясый".

№27 (856117) / 17.10.2013 09:19:52

Ник жибэрсеннэр?
Уртаклаша белсэн,жибэрмилэр ***!

№26 (856116) / 17.10.2013 09:16:07

жибэрергэ иде ул ике братны себергэ,лесоповалга,урлаган милиардларны отрабатывать итергэ.

№25 (856114) / 17.10.2013 07:33:42

Вы что !, Булдырасын пычагымны. С нуля, своими руками, создали аграрные гиганты, которые подчистую ограбили народ, присвоили все дотации на сельское хозяйство, набрали долги под гарантию правительства Татарстана, который сейчас будет погашен за чет налогов простых тружеников.

№24 (856112) / 17.10.2013 06:08:14

Вагиз Мингазов, Минтимер и Наил Мингазовы - знаю их с детства, слежу за их успехом!
Поистине великие труженики, управленцы, гениальные инвесторы! Всего добились сами! С нуля, своими руками, создали аграрные гиганты нашей Республики!
Именно благодаря им - наша Республика расцвела и усыпана благами!

Дай бог им возможности продолжать дело всей своей жизни, чтобы не останавливаться на достигнутом, а обогнать тунеядцев, наживающих состояние на бедноте.
Без булдырабыз!

№23 (856111) / 17.10.2013 05:29:42

Зөлфия сеңлем ! Элекеге ВАМИН бетеп Просто молоко күчкәч дип язуыгыз Риспублика җитәкчелегенең политик уен уйнавын аңламавыгыз борчый. Нишләп ВАМИН бетсен,Вамин сөтен Арча хәм Балтач сөт комбинатлары чыгара. Әлеге дә баягы Вагиз Мингазов ресеплары яши,бәтен Арча районы ВАМИН хәм аның семясын туйдырса ә менә Балтач районыннан бер сөт комбинатын гына аерып ВАМИНга тапшыру кемне туйдыруы гына кызыксыну уята . Алда язылган фикерләрдән укып сатып алынган сөт бәясе дә Арча хәм Балтач районы аваыл товар җитештерүченең киләчәккә бер хыялы гына булып кала.

№22 (856110) / 17.10.2013 01:27:34

№6, Сезнең фикерне хуплый менә бу язма: http://vatantat.ru/index.php?pg=2289

№21 (856088) / 16.10.2013 22:20:17

Пальма мае бик куркыныч организм очен.Сосудларга утыра,хэм берничек тэ организмнан чыкмый.

№20 (856084) / 16.10.2013 21:57:43

Казан еракмы сың актаныштан-ерак.КАзанга якын тирә киәктер инде(Лаеш,Питерәч,Б.ТАУ,арча,әтнә)

№19 (856082) / 16.10.2013 21:25:12

Бөрчәгә, Актаныштан еракмы соң синең өй?

№18 (856075) / 16.10.2013 20:14:47

Давй килешәбез сөтеңне өйгә китерегә.1 аТнага күпме сөтең җыела,шуны яз.Ничә покупател кирәк шул сөтеңне урнаштырыга.МИсал өчен миңа атнага 3 литр кирәк. Күрше күләнгә әйтермен .

№17 (856074) / 16.10.2013 20:09:44

Элекке СССР заманында сөт азыкларын өйгә китерүчеләр бар иде(питрәчтән).Шундый рәхәт иде,эштән кайтуга барысыда китерлеп куелган.АКчасы килешенгән иде инде.Шундый кеше булса ,шул тәртипне дәвам итәр идем.Язягыз Пуҗалуста.ЧЫН сөткә күчәсем килә.

№16 (856073) / 16.10.2013 20:03:28

мае сыгылган сипарат сөтенә (аертканнан соң сөтнең майлылыгы 1,8- 2,1% какла) соя оны, пальма мае кушып, кибеттә 40сумнан саткач, майга маргарин тондыргач, хуҗалыклардан 11 сумга җыелган сөттән файда кала торгандыр ул. Санап карыйк әле, Чаллы сөт комбинатына узган айдакүпме табыш бирдем икән? 720/20=36 кг май, 720*(40-11)=20880 сумлык обрат. Калганын үзегез исәпләп чыгарыгыз. 720 литр сөт сатканга миңа 8000гә тулыр тулмас акча бирделәр...

№15 (856070) / 16.10.2013 19:49:16

Кая инде ул безгә сөт.Биектау хатыннары үзләре дә сөт күргәннәре юк. Сөт сатабыз дип ниндидер порошок болганчыгы саталар.ҮЗЛӘРЕ кибет сөте эчәләр. Сәләм җимеш яратучы Биектаүлыларга.

№14 (856066) / 16.10.2013 19:20:56

Симеру дигэннэн,ул геннардан килэ бит,кемдер су эчеп тэ симерергэ момкин,кемдер купме генэ тойсэ дэ симерми

№13 (856065) / 16.10.2013 19:06:54

Логика буенча пальма маен да бушка бирмиләр, пальма безнең якта үсми, аны үстерергә, маен чыгарырга, чит илдән кайтартырга күпмедер чыгымнар кирәк, минемчә майга маргарин кушалардыр. Элек Актаныш мае сатып ала идем, хәзер май ашамыйм, чөнки симертә, диета өчен маргарин яхшырак.

№12 (856064) / 16.10.2013 18:47:27

Ничек бернәрсә дә кушмасыннар инде майга,кушалар шул ук пальма маен.Үз күзләрем бн күрдем коробкаларын Маслозавод ишегалдында.
Бер кило май ясар өчекн 22 литр сөт кирәк.Бер л.сөт 15 сум булса15х22=330 сумбулырга тиеш бер кило майның бәясе.Шуңа барлык расходларны да кушсаң(хезмәт хакы,транспорт,электр һ.б.,һ.б.лар) Каядыр 420-450 сумнар булырга тиеш майның бәясе.
Яхшы сыер мае бүлмә температурасында эри,ә пальма майлысы шул килеш кала.

№11 (856061) / 16.10.2013 18:26:58

Бөрчә нишләп Биектау сөте эчсен ди, аның бит үзенең әллә ничә сыеры бар. Барсаң, ул сиңа да күчтәнәч итеп сөтен, каймагын биреп җибәрер әле. Магазинның өсте утырмый торган сөте дә начар түгел, болай эчмим инде, чәйгә салам, камыр әйберләре пешерәм.

№10 (856060) / 16.10.2013 18:25:34

Бернәрсә дә кушмагач, нишләп соң майлар авызда эреми, ә сылашып тора????!!!! Бер җүнле май юк бит соң? Кая булды элекке тәмле майлар?

№9 (856059) / 16.10.2013 18:22:45

сөтнең температурасы 3-4 секундка гына 140 градус югарылыкка күтәрелеп ала, су, һава калдырылмый
Бу процедурадан сон соттэге бардык зарарлы хэм файдалы матдэлэр дэ бетэ, ул гади бер напитокка эйлэнеп кала. Исеме жисеменэ туры килэ, просто молоко булып кала. Э тэмле, файдалы сот тугел.

№8 (856057) / 16.10.2013 18:08:18

бөрчә, Биектау сөтеме? Чүтеки биргәннәрнең битенә бакмыйсың бугай,тиз генә алып тыгасың.

№7 (856054) / 16.10.2013 17:54:22

Зөлфия ХӘЛИУЛЛИНА, бик зур рәхмәт сезгә, колакка элгән тукмачыгызны бөтен гаилә белән туйганчы ашадык, артыпта калды әле. Әлбәттә токмачтан соң өстенә каймак утырган чын авыл сөте эчеп куйдык. Ярый безгә тиз ачый, өстенә каймагы утыра торган авыл сөтедә...

№6 (856044) / 16.10.2013 14:23:06

Хәзерге заман гастрономиясе - планетадагы халык санын регулярлаштыру өчен уйлап чыгарылган корал ул. ГМОлар, консервантлар, усилители роста, шыплап тутырылган антибиотиклар, тәмләткечләр, башка өстәмәләр - болар барысы да җан иясенең репродуктив функсияләрен киметү һәм юкка чыгару өчен эшлиләр. Замана комплекслары, теплисалары, аларны эшкәртү комбинатлары - халык санын нормага китерү өчен төзелә һәм корыла.
Бу биологик оруҗиене Европада сынап карадылар инде, европалылар шул замана продуктларын ашый торгач, үрчүдән туктадылар. Россиядә дә шул ук хәл, замана комплекслары төзеп халык шуны ашый башлау белән демография буенча порблемалар килеп чыкты.
Ә тараканнар исә - репродуктив функсияләрен югалтып, бөтенләй кырылып беттеләр.
Ә замана комплекслары, продуктлары булмаган өченче дөн-я илләрендә демография белән дә, репродуксия белән дә барысы да нормал хәлдә.

№5 (856041) / 16.10.2013 12:56:53

/Бактың исә, эшкәртү вакытында май шарчыклары бик кечкенә кисәкчекләргә таркатылалар, шуңа бәйле рәвештә, сөтнең майлы элпәсе дә югала./

Колакларыгызга элгән токмачларны монда сөйрәп кермәскә кирәк иде инде.

Ни өчен бик кечкенә кисәкчекләргә таркатылганын аңлатып тормаганнар инде сезгә.Нормаль сөт салкынча урында торса ,май шарчыклары табигый хәлдә оешып зураялар.Шуның аркасында сөт өстенә каймак җыела.Күпмедер хезмәт куеп нәрсәгә дип аны тагын ваклатырга ди.Юк сүз бу.Сөт өстендәге каймак аның сыйфатын билгели.
Алайга китсә немецларның шешәдәге сөтләре өстендә бармак калынлыгы май була торган иде.Бигрәк наданнар икән.

№4 (856037) / 16.10.2013 12:05:18

авылдаш, дорес сойлэйсен)))

№3 (856036) / 16.10.2013 12:02:44

дорес, белгеч!

№2 (856035) / 16.10.2013 11:59:52

"просто молоко"- "Сот кенэ (бары тик сот кенэ)",

"Гади сот"- простое (но точно не сложное)молоко...

шулай тугелме???

№1 (856034) / 16.10.2013 11:30:25

cөт айлар буе саклансын өчен аны консервантлар белән шыплап тутырырга кирәк. аларын кәнишне сезгә күрсәтеп тормаганннар инде
элеккке сез язган өчпочмаклы сөтләр дә бер ничә генә көн саклана иде

▲ Өскә

Матбугат-инфо
Матбугат.ру
Ватаным Татарстан
Шәһри Казан
Бердәмлек
Рәшит Ваһапов фестивале
Камал театры
Тинчурин театры
Татар дәүләт филармониясе
Ирек мәйданы
Татарстан яшьләре
Кариев театры
Идел
Өмет
Татарстан китап нәшрияты
Милли Музей
Шаян
Татаркино
Татарстан Диния нәзарәте
ЕлМай
Татар телен саклау һәм үстерү мәсьәләләре комиссиясе
«Элита»
Piter.tatar