поиск новостей
  • 05.12 "Цацика идет в школу", 6+, Кариев театры, 13:00
  • 05.12 "Шобага", 12+, Кариев театры,18:00
  • 11.12 «БОЛГАР РАДИОСЫ»НЫҢ IX МИЛЛИ МУЗЫКАЛЬ ПРЕМИЯСЕ ОНЛАЙН! "ТНВ-ТАТАРСТАН" һәм "ТНВ-ПЛАНЕТА" телеканалларында!
  • 14.12-19.12 Илсөя Бәдретдинова. "Фәрештә түгел". УНИКС
  • 14.12-19.12 Илсөя Бәдретдинова. Фәрештә түгел. КСК "Уникс"
  • 18.12 Татар җыры. «Казань Экспо», И.Шакиров ис. концертлар залы. 17:00
Бүген кемнәр туган
  • 05 Декабрь
  • Фәүзия Бәйрәмова - язучы, җәмәгать эшлеклесе
  • Җәвит Шакиров - шоумен
  • Эльмира Җәлилова - шагыйрә
  • Айзилә Батырханова - журналист
  • Владимир Менделевич - табиб
  • Виталий Булатов - рәссам
  • Агач өйгә тәрәзә читләре (наличники) эшләүче кирәк. Казан, Вахитов районы. 89655886519 Ватсапка языгыз.
  • Сдаю однокомнатную квартиру в Радужный, Осиново т.89655938461,89375278107
  • Иномарка сатып алам.Бюджет 800-850мең.Тел.89178808466
  • Актаныш жалюзи все виды качественно(эйбэт)89375814252 Айдар
  • Актаныш. Натяжной потолок урнаштырабыз. Килеп улчәү, консультация бушлай, светильниклар да куябыз. Актаныш, Актаныш районы буенча эшлибез 8-937-581-42-52 Айдар
  • КАЗАН ШЭХЭРЕНДЭ КАР КОРЭУ, ГРУЗЧИК, ГАЗЕЛЬ ХЕЗМЭТЕ КУРСЭТЭБЕЗ. 89196271171
  • требуется дворник,центр Казань, 89377734777, в день2-3 часа
  • ДВОРНИК ИР КЕШЕ ЭЗЛИБЕЗ ЭШ УРЫНЫ УЛ.ЧУЙКОВА УРНАШКАН, 67 ЯШЬТЭН ОЛЫ БУЛМАСЫН! 5/2 7:00,16:00 БЕР СЭГАТЬ ОБЕД ТЕЛ 89957664503
  • Актаныш.услуги:жалюзи рулонные шторы рольставни рольворота ,ремонт москитных сеток 89375814252 Айдар
  • Актаныш. Натяжной потолок урнаштырабыз. Килеп улчәү, консультация бушлай, светильниклар да куябыз. Актаныш, Актаныш районы буенча эшлибез 8-937-581-42-52 Айдар

 

 
 

 
Архив
 
25.07.2013 Мәдәният

Җырчыларга кушам ат

Татар эстрадасында берəүлəр санавы буенча – 400дəн артык, икенчелəр статистикасы буенча 700дəн артык җырчы бар. Аларны истə калдыру бүген зур проблема. Əлеге «көнүзəк» мəсьəлə турында моңарчы да язгаладым. Бу юлы да шул тирəдə бөтерелермен.

Кешегə кушамат тагу – татарның элеккедəн килгəн гүзəл бер гадəте. Элек авылда кушаматсыз кеше булмаган. Бигрəк тə исемеңне башка кеше белəн бүлешə торган булсаң – беттең, кушаматлы булуыңны көт тə тор! Кемгəдер кушамат индивидуаль рəвештə тагылган, кемгəдер – нəсел мирасы булып. Хəзер авылларда бу гадəт бетеп килə (хəзер авылларда кеше бетеп килə дисəң, дөресрəк булыр). Əмма бу матур традицияне эстрадада дəвам итəргə була бит! Лилия, Лəйсəн, Гөлнара, Илназ, Илдар, Илнурларны, ниһаять, аера башлар идек. Хəер, күбесе инде бездəн җитезрəк булды: үзлəренə-үзлəре кушамат тактылар: ИлСаф, Илназар, Илгəрəй һ.б. Эстрадада бу псевдоним дип атала, татарча итеп əйтсəк, тəхəллүс. Əмма үз-үзеңə кушамат тагу бик үк гадел түгел. Бəлки, тамашачы сине башка исем белəн күзаллыйдыр?

Төрле тамашачыдан «əй, теге чикерткə», «тагын теге озынборын чыккан», «яратмыйм шул «мөгри»не» кебегрəк сүзлəр ишетергə туры килə. Күп кенə җырчылар теге яки бу гаилəдə билгеле бер кушаматка ия. Əмма бу атамалар киң җəмəгатьчелеккə чыга алмый. Ə бит чыкса, бик уңайлы булыр иде. Əйтик, клип башлана, титрларда язу: «Татар халык җыры «Күбəлəгем-түгəрəгем». Башкара Кылый Бозау». Сразы истə калачак!

Кушамат дигəннəн, кайбер җырчыларда ул бар инде. Яки булган. Айдар Галимовны армиядə Татарин дип йөрткəннəр, Салаватны яшь чакта Басмач дип, Хəния Фəрхи – Хай-Фай. Җырчылар кушаматлы булудан җирəнмəсен берүк. Əнə, зур түрəлəр дə җирəнми бит, күбесенең кушаматы бар. Əйтик, «кичə телевизордан Бабай чыгыш ясады» дигəнгə «кайсы бабай?» дип җавап бирсəң, сине аңгыра диячəклəр. Бабай ул и в Африке Бабай! Бу кушаматы турында үзе дə ирония белəн күп тапкырлар сөйлəгəне бар.

Кушаматның төрле формасы бар. Сайлау мөмкинлеге бик зур. Əйтик, татар авылларында элек «фəлəннең фəлəне» дигəн формулалы кушаматлар киң таралган булган. Алар кызның әтисе яки ире исеменə бəйле: Вəли Мəрзиясе, Госман Гайшəсе, Мəхмүт Суфиясы һ.б. Бу формуланы эстрадага күчерү аеруча актуаль. Бүген бик күп чибəр кызлар сəхнəгə үзлəренең бай ирлəре яки сөяркəлəре хисабына менде. Алар җырлаганда сəхнəдəн, əйтерсең, «раскруткага» киткəн акчалары моң булып агыла. Тамашачы да дурак түгел, кемнең кем икəнен белə. Сары матбугат бездə бик тырыш бит, «сарафан-FM» да сөйлəп тора. Шуңа күрə, югарыда телгə алган җырчыларга кемнең акчасын туздыруга карап, кушамат тагарга кирəк. «Кайсы фəлəн ул?» «Соң, төгəннең фəлəне ич инде!». Бар да аңлашыла шунда. Бар да урында.

Кыскасы, җырчыларга кушамат кирəк бүген. Бу «көнүзəк» мəсьəлə! Безгə аларны истə калдыру җиңелрəк булыр, ə аларны халыкка якынрак итəр. Əлбəттə, бу язмамдагы фикерлəрем ярымшаяру иде. Татар җырчылары яхшымы, начармы – иң мөһиме, булсын алар. Сəхнəдə кемне калдырасын ахыр чиктə тамашачы хəл итə бит. Композитор һəм шагыйрьлəр матур җырлар иҗат итсен, сəхнə амбициялəре ташып торган егет-кызлар шул əсəрлəрне хит итəргə азаплансын. Ə кушаматларын гына табар идек əле...
 


Данил СӘФӘРОВ
Сәхнә
№ 7 |
Сәхнә печать

Фикерләр

Исем:
E-mail:
Текст:
 
№36 (875635) / 23.04.2014 14:58:39

кушамат сүзе урынына башка сүз таптым: такма ат - кыргыз теленнән

№35 (847308) / 01.08.2013 01:30:16

бабай - урысча ул, а хәрефе дә анда урысча а ны аңлата. татарчасы шәйми.

№34 (847307) / 01.08.2013 01:27:33

кушамат дигән сүз кайчан килеп чыккан? мин уйлыйм, аны революциядән соң гына ясалма рәвештә уйлап чыгарып телгә керткәннәр. бу дөрес ясалмаган. төрки телләрдә сүз болай ясалырга тиеш түгел. моны татар телен хөрмәт итмәүче кешеләр уйлап чыгаргандыр. шуңа күрә дер ул төрки телләрчә, табигый түгел.

№33 (847136) / 30.07.2013 20:21:08

№32 (847135) / 30.07.2013 20:14:53

кулмэккэ: менэ дигэн Зэйнэп, бар жире дэ килгэн. Яшьлэр булып кыланмаска, ул бик 40тан чак остэ, эбилэр кебек селкенмичэ торсын мыни сэхнэдэ?
Э кемнэр узен тота белэ? Мэнге ыштансыз хэм фонограммадан чыкмаган Ландышмы?))

№31 (847067) / 30.07.2013 10:02:38

Сэхнэдэ уз -узен тота белгэн кулмэклэрнен тавышлары юк.Фанералары булмаса,сунэлэр. Хэтта радиодан да тынлап булмый гыжлаганнарын.Дуамал дояркаларнын кайберлэре лучше жырлый.

№30 (847056) / 30.07.2013 02:58:08

Зайнап киена да,сахнада узен-узе тота белми.харакаты музыкага туры килми.яшлар булып кылана.
узен курмасан,радиодан,тыннарга буда.

дуамал дояркага охшый....

№29 (847050) / 30.07.2013 00:37:02

Бу теманы ир-ат кузгатканы юк,Ир ат исеме белэн хатын-кызлар яза. Конлэшерлек нэрсэлэр байтак Зэйнэптэ. Матурлык,талант,акыл.
Ирдэн-иргэ йоргэн куп кулмэкле хэзерге жырчы трусиклар конлэшерлек нэрсэлэр шул.
Кулмэккэ бэйлэну,профессионализмга бэйлэнэ алмаганга инде.

№28 (847044) / 29.07.2013 23:58:53

Иң куркынычы шул, күбегез күлмәктән ерак китә алмый. бигрәк тә бу теманы ир-атлар кузгатуы көлке.Күлмәктер, сумочкадыр, башка вак-төяк бар булмышы шул чүпрәкне өстендә йөртер өчен генә туганнар өчен кирәк. Башка "йолдыз"ларның күбесендә шул күлмәк бар инде. Моңны ишетегез сез Зәйнәптә, тавышны, ул тавышның бормаларын тыңлагыз. Үзен журналистдип дип атаучы берәү бигрәк тозсыз сүзләр язып куйган. Төкерәсе килде, хәтта.

№27 (846967) / 29.07.2013 17:27:39

Филармониядэ аны кабул итмәүләре-Зәйнәп минусы түгел,ә кул-кулны юу,әшнәлек системасының котыра башлаган чорын һәм анда җайлы урнашкан берничә фамилиянең кем икәнен күрсәтә торган факт.

№26 (846940) / 29.07.2013 15:04:31

Кеше чэйнэп ятмагыз эле юктан. Зэйнэп кебек талантлы булыгыз башта. "Костюмнары ошамады", теге, бу, - менэ дигэн ботен яклап та. Э инде филармонияга килгэндэ, бэлки, кемнэрненер яманласы, хаман да 20 ел элек булганнарга упкэлэп утырасы килмэгэндер. булган тек булган, ник аны сойлэп утырырга, фэлэн кеше мине обижать итте, дип.
Ире белэн дэ менэ дигэн яшилэр алар, белэм узлэрен, килешкэннэр берсенэ-берсе. Эйткэлэшу кемдэ булмый инде? Башка придираться итэргэ нэрсэ тампагач, шуны сойлэп утырмасагыз тагын?

№25 (846926) / 29.07.2013 11:10:14

Күбегез бемли, ул заманнарда ук инде филармониягә, (80 еллар азагы, 90 еллар башы) чәнти бармакларын тырпайтып җырлаучы малайлар җиңелрәк уза иде. Белүче булгач, ни сәбәпле икәнлеген аңлыйсыздыр. Ә үз гомерендә бер бию - кульяулык болгап татар биюе генә биегән, ул биюе тузгач филармония директоры булган кеше (соңрак ул бу оешманы яптырды да) җырда бөтенләй пычагымны да аңламй иде. Ул елларда филармония соңгы акчасына Элвира Розалины үстереп маташты, чөнки ул "русча" җырлый иде, Зөйнәпне алмаулары - коточкыч. Кемнәрне үстереп, кемнәрне батырып яттылар бит.

№24 (846804) / 27.07.2013 21:12:18

Ул Сарлы авылыннан бабай.Карлынын ана кагылышы юк.

№23 (846803) / 27.07.2013 21:11:55

ул тапшыруны мин дэ карадым...жырларын да курсэттелэр,концерт костюмнары ошамады..ниндидер тубэтэй киеп,килешми...тавышы да резкий,колакны кисэ,элек яхшырак кебек иде...яна истэ калырдай хитлары юк...шул ук шоу-бизнес вэкиле.

№22 (846802) / 27.07.2013 21:10:15

эйдэ карлы карлыгач булсын.

№21 (846801) / 27.07.2013 21:04:55

Азнакайдан,кушаматны сез бирергэ тиеш идегез инде. Телэсэн,узем табып бирэм.
Сарлы сандугачы булсын,Зэйнэп!

№20 (846800) / 27.07.2013 20:56:59

Нигэ белмэсен 15? Без узебез дэ Зэйнэп чамасындагы яшьлэр Жыеннарны да хэтерлибез эле. Зэйнэп анда Кынгырауларын жырлаган иде.
(Зэнгэр кынгыраулары белэн прошу не путать!)
Ап-ак кулмэк иде остендэ,чэче кыска иде.
Менэ шулай.
Ул Шакиров исемендэге худсоветларыгыз куп кешенен юлын кисте инде.
Э Зэйнэп молодец!
Беренче булды. Тавышы гел матур,узе тыйнак- искиткеч булып кала бирэ!

№19 (846799) / 27.07.2013 20:40:12

Зэйнэп Фэрхетдинованын кушаматы ничек микэн?

№18 (846798) / 27.07.2013 20:29:35

И.Хоснетдинов Зэйнэпкэ машина булэк иткэн иде...

№17 (846771) / 27.07.2013 16:33:08

Ә Зәйнәпнең карьерасында Илсур Хөснетдиновның роле нинди?

№16 (846770) / 27.07.2013 15:27:35

Астагысы дөреслеккә охшаган.МИн тоҗе Стамбулдан кайтканда, Зәйнәп белән Зөфәрне очраттым.МИндән ерак түгел урында утыралар иде. Алар тотнаксызлар икән,гел талашып кайттылар.Зәйнәп Зөфәрне талады да,талады.АПтырагач,Зөфәр урыннан торып ,тулет янына күчеп утырды.МИңа Зөфәр бииик җалко булды. ЗӘйНӘПНЕ мин яратмыйм,җырында яратмыйм.Бер чырайсыз хатын инде ул.

№15 (846767) / 27.07.2013 15:16:29


Баш биттэ Зэйнэп рэсемен кургэч,искэ тошеп китте...Шушы коннэрдэ Тнв каналында Зэйнэп Фэрхетдинова турында тапшыру булды.Энгэмэне Милэушэ Айтуганова алып барды.биографиясе,ижат юлы,х.б.Матур гына тапшыру..1990 елларда Татар дэулэт филармониясенэ, Асаф Вэлиев бригадасына ничек килеп элэгуе турында сорагач,Зэйнэп доресен эйтмэде..Ул,- филармониядэ мине Илхам Шакиров, худсовет тынлады..аннан мина Асаф Вэлиев, Искэндэр Биктахиров группаларында жырчы булып эшлэргэ тэкъдим иттелэр,-дип сойлэде...Э чынында ана бернинди дэ тэкъдим ясаучы булмады,доресрэге болай булды:-Мин ул вакытта филармониядэ эстрада булегендэ алып баручы-ведущий-конферансье булып эшли идем .Илхам Шакиров житэкчелегендэге Худсовет бу кыздан жырчы чыгалмый,перспективасы юк,дип,-Зэйнэпне филармониягэ эшкэ алмадылар..Берэр ай узгандыр,Асаф Вэлиев узенен бригадасына жырчы кыз эзли иде..Асаф Зэйнэпне каяндыр вьетнамнар торган общежитиедэн эзлэп табып,филармонигэ алып килеп,жырлавын тынлап,тавышын тикшереп,Филармония директорына кереп,ялынып,бу кызда- омет бар,килэчэге бар,-дигэч,директор испытательный срок белэн 3 айга Зэйнэпне Асаф Вэлиев торкеменэ эшкэ алды....Менэ шуннан сон Зэйнэп жырчы булып китте,Асаф бригадасында ул 2ел эшлэде,профессиональ сэхнэдэ узенен беренче адымнарын ясады..Асаф аны беренче тапкыр радио,телевидениегэ алып барды,гастрольлэргэ йорделэр,аларнын бергэ башкарган дуэтлары да бар иде...Биик эйдэ,Гитара..Шул елларда Казанда,Спорт сараенда Асаф Вэлиевнен зур концерты булган иде,шунда бергэ жырладылар.Купмедер вакыт узгач,Зэйнэп ире Зофэр белэн бергэ эшли башлады.Менэ,шундыйрак,тарих...Эле бик кубегез бу турыда белмидер

№14 (846625) / 26.07.2013 01:37:16

Татар кешесе..
Татар авылы...
Кушамат..
Җырчы -син кем?Спонсорың кем."Һәр татарның йөрәгендә"
Сузыып Сузыып җырлап азаплаган -исемен оныттым туйдым --бу бүгенге бәреп ярата торган радио икән бит.====йөрәгеңне сакла ,кем дип әйтим.,без кая???

№13 (846615) / 25.07.2013 23:01:59

Данил Сәфәров - кадак. Аңа карауга мин ул алып барган тапшыруны искә төшерәм. :)

№12 (846596) / 25.07.2013 21:59:52

Эйдэ,журналистларга кушамат кушыйк,тиле ведущийларга,радиодидженнэренэ....данил сэфэровтан башлап...--слабо!

№11 (846594) / 25.07.2013 21:52:19

Кем бу!

Кушаматны,үз-үзенә ышанычы аз булган кешеләр кушарга ярата. Үзләренең комплексларыннан игътибарны башкаларга күчерәләр. Андыйларның үзләренә дә кушсаң,телсез калалар. Андыйлар бик үпкәчел дә булалар әле.

Гомумән кушамат белән эндәшү,тәрбиясезлек билгесе.Андыйларны кызганырга гына кирәк.

№10 (846592) / 25.07.2013 21:47:03

???????????
кушамат кушу дөреслекне әйтү дигән сүз түгел.Ул көчезлекнең бер сыйфаты

№9 (846585) / 25.07.2013 20:45:18

Үпкәләү - дөреслекне күзгә бәреп әйткәндә, җиңелү дигән сүз ул, җиңел җиңелү...
(Камил Кәримов).Дөреслекне күзгә бәреп әйтмәс идек,каршыңдагы кеше башын җүләргә салып,аңламаган булып кыланан.Бу нахаллыкның иң бөек ноктасы

№8 (846583) / 25.07.2013 20:38:09

Данил Сэфэровнын кушаматы ничек микэн?эйдэгез,кем ана ин борычлы кушамат таба,шул жинуче!

№7 (846572) / 25.07.2013 19:30:15

Юк, яратып, үз итеп кушамат кушмый безнең халык.Әче итеп көлеп, кайвакыт кара көнләшүдән тага кушаматны.. Бар да гади булса кызык түгел халыкка.

№6 (846529) / 25.07.2013 15:17:12

«раскруткага» киткəн акчалары моң булып агыла)))))))
Баш иям Данил!

№5 (846515) / 25.07.2013 12:17:26

Ильнар Сэйфиевны бездэ теге кыска торыклы малай дилэр................. яратып!

№4 (846514) / 25.07.2013 11:58:24

асаф вәлиев- вәринҗә

№3 (846513) / 25.07.2013 11:55:31

Чикерткә диләр, "Ну, погоди!"дагы бүрегә охшаганын аңламыйлар.

№2 (846507) / 25.07.2013 11:00:07

монир рахмаевны чикерткэ дилэр

№1 (846502) / 25.07.2013 09:26:59

Менә бер эксперимент үткәреп карагыз әле,тагын теге кәҗә җырлады дисәгез,сездән Буа мишәреме или Айдар Галимовмы дип сораячаклар.

Бабасыр җырлады дисәгез,теге сикереп җырлаучы малайны әйтәчәкләр.

▲ Өскә

www.work-zilla.com

Матбугат-инфо
Матбугат.ру
Ватаным Татарстан
Шәһри Казан
Бердәмлек
Рәшит Ваһапов фестивале
Камал театры
Татар дәүләт филармониясе
Ирек мәйданы
Татарстан яшьләре
Кариев театры
Идел
Өмет
Татарстан китап нәшрияты
Милли Музей
Шаян
Татаркино
Татарстан Диния нәзарәте
ЕлМай
Татар телен саклау һәм үстерү мәсьәләләре комиссиясе
«Элита»
Piter.tatar