• 23.10-24.10 "Хыялый" спектакле премьерасы. Тинчурин театры. 18:30 да
  • 25.10-28.10 Ришат Төхвәтуллин. УНИКС. 18:30
  • 26.10-27.10 "Сәлам, Актәпи!" спектакле премьерасы. Кариев театры. 13.00 һәм 17.00
  • 26.10-27.10 "Сәлам, Актәпи!" спектакле премьерасы. Кариев театры. 6+
  • 11.11-12.11 "Казан" бию ансамбле концерты. Камал театры. 19.00
  • 23.11 "Тәртип"радиосының 5 яшьлегенә багышланган концерт. Филармония. 18:00
  • 02.12 "Кем кемне?!" Резидә Шәрәфиева һәм Рафаэль Якупов концерты. Филармония.18.30
  • 03.12 "С чего начинается Родина..." Марина Карпова концерты. Филармония.18.30
Туган көннәр
  • 23 Октябрь Марсель Зарипов
  • 23 Октябрь Дания Гыймранова
  • 23 Октябрь Ленар Сәйфиев
  • 24 Октябрь Софья Гобәйдуллина
  • 24 Октябрь Рәис Шәйхелисламов
  • 26 Октябрь Резидә Галимова
  • 26 Октябрь Раил Өметбаев
  • 27 Октябрь Шамил Садыйков
  • 27 Октябрь Фәрит Таишев
  • 27 Октябрь Рөстәм Вәлиев (1961-2014)
  • 40лет ищу работу Апастово Казань Апастово 89297268953
  • Балагызга вакытлыча тэрбияче(няня) була алам.Студентка Медицинского колледжа. После обеда свободна до вечера. (цена по договорённости) г. Казань Тел: 89393397826
  • Сдается однокомнатная на Бр.Касимовых. 16 тыс, все включено.Собственник. 89196255266
  • Идел буе районында урнашкан 55 балалар бакчасына тэрбиячелэр кирэк. 89276753413
  • песоктан 50кг бушаган капчыклар сатабыз бик яхшы хэлдэ .КАЗАН 8950-314-35-17
  • Актаныш.Продается 1 комнатная квартира,есть погреб.В центре Актаныша,рядом парк,рынок,магнит,дом культуры ,детские сады и школы .Вопросы по тефону.Торг 850.тел.89375814252
  • Актанышта йорт сатыла .ут су газ кергэн.Белешмэлэр очен тел 89600697344
  • Актаныш.Продается 1 комнатная квартира,есть погреб.В центре Актаныша,рядом парк,рынок,магнит,дом культуры ,детские сады и школы .Вопросы по тефону.Торг 850
  • Актаныш. Натяжной потолок урнаштырабыз. Килеп улчәү, консультация бушлай, светильниклар да куябыз. Актаныш, Актаныш районы буенча эшлибез 8-937-581-42-52 Айдар
  • Бергэ квартира снимать итергэ иптэш егет эзлим Казанда,89506660021

 

 

 
Архив
 

29.09.2012 Җәмгыять

“Кара теләнчеләр” кая югалды?

Казанны “люли” милләтендәге (аларны икенче төрле Урта Азия чегәннәре дип тә атыйлар) кешеләре басып алып, транспортта, урамнарда, юл чатларында хәер сорашулары турында берничә тапкыр язган идек. Инде менә шактый вакыт алар башкалада күренми башлады. Баксаң, шәһәрдә аларга бәйле күңелсез вакыйгалар хокук сакчыларын аларга каршы катгый чаралар күрергә мәҗбүр иткән икән.

Россия Эчке эшләр министрлыгының Татарстан буенча идарәсенең матбугат хезмәте җитәкчесе Игорь Силко сүзлә­ренә караганда, узган ел декабрь аенда хәер сорашкан кызчыкның машина астына кереп гомере өзелгәннән соң, махсус рейдлар башланган. “2011 елның дека­бреннән 2012 елның маена кадәр Татарстаннан 47 бала һәм 17 өлкән яшьтәге кеше җибә­релде. Алар өчен Россия Федерациясенә биш елга юл ябык. Федераль миграция үзәге белән берлектә эшләдек. 8 баланы әти-әниләре үзлә­ре туган якларына алып китте. Соранып йөрүче күп кенә балаларны әти-әниләрен ачыклар өчен приютларга илттек. Алар барысы да Казанга эшкә урнашырга килгән. Әмма беркайда да теркәлмәгәннәр. Димәк, законсыз рә­вештә яшиләр. Алар да туган якларына кире кайтарылды. Рос­сиядә хәер сорашуны тыя торган закон юк. Тәртип бозса гына, аларны җавапка тартырга була”, – ди ул.

Җәмәгать транспортында йөртү­челәр, кондукторлар “кара малайлар” юкка чыкканына сөенеп туя алмый. “Безнекеләр жәлләгән булып акча сузалар, ә алар артыннан тел күрсәтеп, көлеп калалар. Ул балалар кыйм­мәтле шоколадлар алып ашый, яхшы велосипедта гына йөри. Автобустан куып төшергән саен, каргап, пычрак сүз әйтеп калалар иде. Ниһаять, котылдык”, – ди кондуктор Наилә ханым.

Дөрес, “кара теләнчеләр” юкка чыгу белән Казан урамнарында хәер сорашу бетте, дигән сүз түгел әле. Кул сузып ярдәм сораучы мохтаҗлар бик күп (араларында чынлыкта синнән һәм миннән баераклары да бар) һәм бу ямьсез күренешнең бетә­чәгенә ышанып булмый әлегә. 

Гөлгенә ШИҺАПОВА
Ватаным Татарстан
№ 190-191 | 28.09.2012
Ватаным Татарстан печать

Фикерләр

№40 (816243) / 01.10.2012 17:32:33

Иптәш милләт! Үз иле,теле һәи акча берәмлеге булган нинди халык турында сүз бара соң биредә.Кайсы илдән соң алар, нинди телдә сөйләшәләр, акча берәмлекләре ничек дип атала? Ачыклап бирсәгез иде.Минемчә этеннән-бетенә кадәр хәер сорашучы бу бәндәләр башка халыклар арасында мөселманнарның дәрәҗәсен бик төшерәләр.

№39 (816197) / 01.10.2012 10:47:29

нинди кара халык ак халык кем соң ул әллә африка негрлары турында суз барамы син узеңчә ак халык мени мыскыл.син кара халык дип әйткэн халыкнын теле,иле уз акча беремлеге бар синен кебек сатлык жан тугел уз телендэ сойлэшеп,уз телендэ югары мэглумат ала 2600 еллык тарихка ия шэхэрлэре бар дэулэте бар.

№38 (816192) / 01.10.2012 09:05:17

Юрист, син Талпанны домбэслэрлекме инде эээээ эйт эле горе юрист

№37 (816191) / 01.10.2012 09:01:40

Юрист,ялгышасың,Соры корт Шиһапов түгел 100%. 

№36 (816189) / 01.10.2012 08:45:31

Миндэ сомнение эле. Тишектэ башкорт кланын, талпанны домбэсли башлаган идем, Шигапов банит итеп куйды.)))))))) По этому может это духголовый-одна голова-Илдус, другая-Шигапов.

№35 (816188) / 01.10.2012 08:08:38

соры,сине чи наданнар гына бутарга мөмкин. И.Шигаповны белмәүләре аркасында гына бутыйлар.
үзеңне И.Шикапов югарылыгында дип ялгыша күрмә!
наданнар сүзенә ышана күрмә,синга тагын Ифак булу!
Илдус Илфак түгел Идән башланса да.

№34 (816184) / 01.10.2012 00:18:04

Уфадан Илдар андый эйберне монда язмыйлар,э матбугат ру коймасына!Монда бит бэтенлэй суз кара халыкларнын хэер сорашуы турында бара!Алар чыннанда беткэнме Казанда,шул турыда язсагыз иде!

№33 (816183) / 30.09.2012 22:44:28

Ии Зимагур,бигрэк тэмле телле инде узен!!
Намаз алдыннан авызынны чайкарга онытма!

№32 (816182) / 30.09.2012 22:35:32

Зимагур, Соры корт -И. Шиһапов түгел

№31 (816180) / 30.09.2012 22:13:17

Яный рэхмэт инде, шулай олылавыгызга.))))) Шиһапов кбек үткер телле булып булмаса да, димәк бик үк төшеп калганнардан түгел икәнбез әле, бутарлык булгач.)))

№30 (816179) / 30.09.2012 22:11:09

И, гәйбәтчеләр сез, белмәдегез, вәт.

№29 (816178) / 30.09.2012 21:38:20

Алайса тимибез!!

№28 (816177) / 30.09.2012 21:36:43

кыйнарга кирэкми.эйбэт кеше бит ул.прикольный.

№27 (816176) / 30.09.2012 21:32:27

Мин белэм. шул узе инде мөртэт!!
Нишлэтик соң,әллә кыйнап карыйкмы??

№26 (816175) / 30.09.2012 21:24:57

соры кортны илфак шихапов дилэр.доресме ул,кайсыгыз белэ.

№25 (816167) / 30.09.2012 16:32:25

Гөлгенә язар сүз тапмаган.
Татар авылына барып ,хәлләрен сора...

Каян үрнәк аласыз соң?Казаныгызны бульдозер белән җыйнау себереп түгәргә генә калып бара...
Яртылаш үлгән зур авыл...

№24 (816164) / 30.09.2012 15:52:18

Рожденный ползать летать не может.

№23 (816163) / 30.09.2012 15:38:21

Энҗебикә, Узенен определенный позициясе дэ булмаган кеше @Мәсьәләнең ни дәрәҗәдә җитди икәнен ... аңлый@ по твоему? Зимагур дигэн башта Мэхди булмакчы булды, аннан Исламчы булып язды, соныннан, сайтта тупые утыра дип подумал наверно, науку опровергать итеп карады (сам не понимающий, себеподпных за умныго и лидера принимает), Нострадамусом пробовал одурачить, хэзер за философа хочет идти. Мин әле бу, правельно пишет @Мруда Зимагур белән сез икәү генә@ которые не можко сдвинутые, и остро желающие стать "Наполеон"ом.)))))))))))))))))))))

№22 (816143) / 30.09.2012 08:30:14

Энҗебикә №17.

укып чыктым,бик нык хисләндем. шуңа торҗественне заявләюү:
башка кусачих репликаларны язмаска,
якты җир өстенә күтәрелергә,
соң булса да, көзге кояш нурында бераз кызынырга,
дүрт аяклы күсе булуны ташлап,ике аякка басарга һ.б.

а если сүрюзне, Энҗебикә белән килешми булмый. хыялларың чынбарлык татар тормышыннан бик аерыла шул. Мруда Зимагур белән сез икәү генә! бик кызганыч.

P.S. һаман шайтан чабудан тарта,яз шул репликаңны,чәпе үзенә тозлы-борычлы итеп,дип котыртып тора. нишләмәк кирәк.
ахмак сүзләр язучыларга ничек җиткерәсең,үз телләрендә җавап язарга туры килә,Энҗебикә - жизнь заставляет!

№21 (816139) / 30.09.2012 00:00:55

...Тәнҡитләүселәрҙән ул ваҡытта әле башҡорт милләтле һәм башҡорт яҙыусыһы булып йөрөгән (торараҡ башҡорттарҙы күрә алмаусы татарға әүерелгән) Айҙар Хәлимдең оҙон телмәре (тулыһынса һөйләргә ваҡыт бирмәнеләр), дөрөҫөн әйтергә кәрәк, үҙенең ҡыйыулығы, байтаҡ ғәҙел күҙәтеүҙәре менән айырылып торҙо.(Йыһат Солтанов)
(Тулысы -Башпортал.ру да.
Бу реклама түгел).
Ссылка куелмый.Болай гына язам:

bash-portal.ru
Уң як баганада "Слово автору" бүлегендә

№20 (816132) / 29.09.2012 23:28:44

Колак! Монда да күчер ул телмәрдән өзекне,зинһар.

№19 (816130) / 29.09.2012 23:01:21

Соры корт:((Татарга-башкортка бүлгәләп юк итү өчен, яхшы җирлек әзерләгән өчен, тиздән А.Хәлимгә орден мазар да бирмәсләр микән әле...))
А.Хәлимнең әле башкорт язучысы булып йөргәндә партҗыелышта "коеннар уйнаткан" телмәреннән саллы бер өзекне Йыһат Солтанов аргумент итеп файдаланган үзенең "Фетнәселәр төңөлмәй" мәкаләсендә!
Дөнҗалар кая бара...

№18 (816128) / 29.09.2012 22:51:43

Энҗебикә,
мәсәлән ?(соңгы кызыл юлыңда)
Без дә эзерләнә торыр идек ул темаларга,дәреслекләр туплапмы шунда..

№17 (816127) / 29.09.2012 22:06:47

Татар акылы төштән соң, дигән әйтем бар,Зимагур. Син күтәргән проблема турында татар халкы уйламый да әле.  Мәсьәләнең ни дәрәҗәдә җитди икәнен бераз фикер йөртә торганнары да аңламый, миңа калса. Мөгаен, эш узгач кына исләренә төшәр. Темалар турында башка м.ручылар шул ук фикердә. Ләкин админ, күпчелек ни турында бәхәсләшә, мәкаләләрне шул темага куярга тырыша. Ә халыкның зур күпчелеге артистлардан ерак китә алмый. Биредә көн кадагына куеп тикшерелгән, кызып-кызып бәхәсләшкән ике-өч кенә тема күренә: артистлар, мәктәп укытучысы һәм дини проблемалар. Менә шуннан чыгып нәтиҗә яса инде
үзең.
Аннан соң бәхәс сөтенә оеткы салып җибәрүчеләребез бик аз бит. Бу рольне Иркә бик оста башкара безнең. Ломоносов кебек кабатланмас бердәнбер энциклопедик тупланма, аның белән теләсә нинди темага бәхәс куертып булыр иде. Аның өчен барлык темалар - җиңел ватыла торган чикләвек кебек, һәр өлкә буенча да аннан әзер җаваплар алып була. Мин, мәсәлән, тарих белән политика өлкәсендә аннан калышуымны яшермим. Минем өчен бу ике өлкә, гомумән, үзләштерелә,кабул ителә торган нәрсә түгел. Экономика мине бөтенләй кызыксындырмый. Шуның өчен Иркәне югалту М.ру өчен катастрофага тиң булачак. Безгә интеллектуаллар бик кирәк.
Биредәге язма, комментарий авторларына да әйтер сүзем бар.Очсыз, бернигә яраксыз, кирәксез реплика сибеп торучыларны бары күсе, тычкан кебек вак кимерүчеләргә генә тиңләргә мөмкин(гафу итегез). Күптән җир астыннан яктыга чыгарга вакыт инде безгә. Чыгарга гына түгел, ике аякка басып, берничә баскычка югары күтәрелергә, офыкны, офыктагы Зимагур күрсәткән яңа калкып килгән бәхет кояшын һичьюгы күрергә омтылырга, аның сихәтләндергеч нурларына йөзләрне куеп торырга, күзләрне каплаган караңгылык пәрдәсен кояш нурлары ялкынында яндырып, матурлык, гүзәллек хозурында ләззәтләнергә вакыт. Бу кимерүчелек сыйфатларын мәңгегә онытыр идегез, тирә-юньдәге кешеләрнең Аллаһ дөньясыннан килгән камил затлар булуына төшенер идегез. Сезнең барыгызда да бу камил сыйфатлар тулып ята бит, сез аларны дөнья ваклыкларыннан торган чүп өеме астына күмеп, кадерсезләп яткырасыз. Илаһи заттан мирас итеп алган барлык илаһи уңай сәләтләрегезне күптән инде чүп өеме астыннан аралап сафландырырга вакыт. Уяу булыгыз!
Кайбер темалар буенча өр-яңа фикерләр борынлап килә. Октябрьнең беренче декадасы бик кызу булырга охшаган. Шунлыктан әйтергә теләгәннәремне кичектерергә туры килер. Очрашуларга кадәр!

№16 (816125) / 29.09.2012 21:52:43

Соры, монда да шул адәмнәрне китереп кертмә инде ә. Үз темасында да гарык

№15 (816124) / 29.09.2012 21:00:25

колак
Ишетүче дә бар, эшнең шуңа баруын күпме яздык та инде. Татарга-башкортка бүлгәләп юк итү өчен, яхшы җирлек әзерләгән өчен, тиздән А.Хәлимгә орден мазар да бирмәсләр микән әле...

№14 (816107) / 29.09.2012 20:26:29

Татардан "русский татарин" ясауны Уфадан башладылар, димәкче Илдар (№1)..ишетүче генә юк

№13 (816098) / 29.09.2012 18:44:03

сорыга №10 (816091) / 29.09.2012 / 17:4
))) Сезгә җавап яздым әле, менә монда:
http://tishek.ru/boekler-tishek-turynda/#comment-44352 )))))))))))))

№12 (816097) / 29.09.2012 18:43:29

Матб.ру да бер рәтле-башлы тема юк.Артистлар белән изгән,артистлар белән баскан.Кем сайлый бу темаларны.Язарга куркалармы?
Ник сез милли программа итеп Зимагурның "Рәсәйне коткару программасын"," Аллаһы Тәгаләнең иң яңа хәбәрен" алга сөрмисез.Зимагурның идеяләрендә Татарстанга гына түгел,бөтен дөнъяга кирәге бар.Андый идеяләрне сезгә бүтән беркемдә бирми һәм бирә дә алмый.

№11 (816095) / 29.09.2012 18:05:39

Гөлгенэ Шаһипова,сеңлем,матурым,тиздән без дэ кара хәерчеләргә калабыз бит.Энэ башта барча хөкүмәт органнарын криминалләштерделәр,хәзер барча хөкүмәт органнарын җэбрилэштерэләр.Күрмисезмени соң,белмисезмени соң?Булмасмы соң?

№10 (816094) / 29.09.2012 18:03:49

Мәкаләне тикшермичә,Илдар проблемасын тикшерәсез.Мин Башкортостанда үстем.Без укыганда мәктәптә рус теленнән башка бөтен фәннәр татар телендә укытыла иде.Чегәннәргә килгәндә,безнең шәһәргә хәзер чегәннәрне дә,бәрәңге җыючы әрмәннәрне дә кертмиләр.Быел кызыл чөгендер күп булды.Элекке елларны арзанга булса да,алар җыеп алып китә иде,хәзер кая куярга белгән юк.

№9 (816090) / 29.09.2012 17:35:39

50районныкы тел турында бәхәсләшми, сез 51нче булырга теләмисезме?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=408993422498969&set=a.2778191

№8 (816089) / 29.09.2012 17:19:11

№ 7 - куш җәя, дип дәшимме соң.
Илдарга выбор калдырмаганнар: или урыс телен, или син әйткән "дәүләт" телен укытасың и баста.
Татар теле нәүмизләнеп кухня тәрәзәсеннән карап кала.

Мин бу сорауны провакаСия дип бәяләдем әле, вәйт

№7 (816086) / 29.09.2012 16:30:03

Бүтәкәм, Украинада яшәсәгез дә украин телен өйрәнмәгез,сез бит барыбер урыс булып каласыз.
Башкортостанда яшәгәч тә башкортча өйрәнмәгез!Дәүләт теле булмагае..
Татарстан урыслары гомер-гомергә шулай уйладылар. Ә без аларга үпкәләп йөргән булдык тагын..

Нигыңны дөрес сайлагансың..

№6 (816084) / 29.09.2012 16:20:03

1.Илдарның Уфадан булуына шикләнгән идем башта, язуында "җыйып","иглан" кебек сүзләрне күргәч, Уфадан гына түгел, башкорт теле йогынтысындагы кеше икәненә төшендем.
2.Гаиләгездә татар теле өстенлек итсә, бирмәгез башкорт теле дәресенә.
3.Татар телле кеше башкортлар белән болай да иркен аралаша.
4.Башкорт теленнән башка ул мәктәптә ИКБ дәресе бардыр, ансына йөреп, яшәгән җиренең тарихын, мәдәниятен өйрәнсә , зыянга булмас.
5.Башкорт теле татар теленең диалекты түгел.
6.Соңгы сүзне "хөрмәтле" Мручылар түгел, Мәскәү агай әйтә инде : күп көтәсе калмады, республикаларда телләрне укыту турында яңа закон борынларга күренә.
7.Баланың атасы сез бит.Түрә итәсе булсагыз, укытыгыз балагызны башкортча -аннан башка түрә итмәсләр..

№5 (816083) / 29.09.2012 16:00:31

тагы менә шул да бар:
Украиннарга берәү ник сезгә украин теле, урыс теленең бер диалекты гына, дип әйткән ди...

№4 (816082) / 29.09.2012 15:36:43

Миңә дә шундый уй килгән иде. Тик сезнең бала башкорт түгел бит шуңа күрә без аны башкорт теле дәресенә
йөртергә не имеем права дип әйтмәсәләр тагы. Укырга кергәндә барыбыздан да баланың милләтен сорап язып куйганнар.

№3 (816079) / 29.09.2012 15:31:25

вот именно Соры!

№2 (816077) / 29.09.2012 15:20:55

Уфадан Илдар
Мин сезнең урында, башкорт дәресенә йөртер идем, ни дисәң дә, шул ук татар теленең бер диалекты гына ...

№1 (816075) / 29.09.2012 15:12:18

Хөрмәтле МРучылар! Сезнең киңәшегез кирәк иде. Мәсъәлә беренче карашка бик гади булып күренсә гафу утенәм.
Эш шунда ки минем икенче сыйныфта укучы балам бу көннәрдә "родной язык" дигән дәрескә йөри башларга тиеш.
Ата-аналарны җыйып укытучы(татар) шундый иглан иткән иде : шул "родной язык" буенча башкорт балалары башкорт теле дәресләренә, урыс һәм
татар балалары урыс теле дәресенә йөриячәк икән. Ата-аналардан каршы булучылар күренмәде. Безнең сыйныфта 2 башкорт баласы, 3 урыс бала,
калганнары - татар. Хәзер аптыраштан ни эшләргә белмича йөрим. Мәктәбе үзе гадәти мәктәп (гимназия-фәлән түгел). Фикерегез өчен
рәхмәт.

▲ Өскә

 

Матбугат-инфо
Матбугат.ру
Ватаным Татарстан
Шәһри Казан
Бердәмлек
Рәшит Ваһапов фестивале
Камал театры
Тинчурин театры
Татар дәүләт филармониясе
Барс-Медиа
Ирек мәйданы
Татарстан яшьләре
Кариев театры
Идел
Өмет
Татарстан Язучылар берлеге
Татарстан китап нәшрияты
RAFINA/D
Милли Музей
Шаян
Ханский дом
Татаркино